Rapport... (för vilken gång i ordningen?)

När Vonne tog in pållarna igår (fredag) smög Varre nerför den lilla backen in i stallet. Hon hade ont, ont, ont i sin vänsterfot.

Paul som var i grannstallet och skodde kände på Nike (i vårat stall) och när han kände med visitertången började det att komma lite var... Nike och Varre har haft ungefär lika symtom, hälta som kommit och gått, inte alltför häftig digitalpuls och ingen av dem blockhalt någon gång... Diffus hälta...

Jag skulle handla flaggstångslina på Jula på vägen till stallet (linan är till stegen som går upp på loftet). I bilen på väg till stallet ringer Vonne och säger att "din häst mår inte så bra". Hon låg raklång i boxen och var lite flåsig. Hade det varit Gulliver hade Vonne inte reagerat så mycket, han brukar lägga sig ner och ta sina powernaps, men Varregullet har vi aldrig sett ligga ner, annat än i leran förstås. Vonne hade fått upp henne på benen och tagit ut henne i gången.
Magen verkade iaf vara ok och hon hade ingen temp, vilket jag kollade då jag rusade in i stallet. Men hon såg så trött och eländig ut. Hon måste ha mer ont än jag kunnat gissa. Jag bad Paul att kika på Varre då han iaf skulle åtgärda Nikes hovböld... och gissa vad han hittade på Varre?... Jo en hovböld naturligtvis. Han behövde inte öppna upp så mycket och efter den beskrivning jag gett honom tidigare så kunde han dra slutsatsen att han tömde både en stengalla OCH en hovböld från samma lilla uppverkade hål längst ner vid "tån" (se bildens röda pil).  Bandagering (gips behövdes inte) och vila till nästa fredag då Hasse kan komma och slå på skon igen... 475 kr fattigare men med en häst som såg mycket piggare ut då jag ställde in henne i boxen igen. Sedan var det bara att sätta fart med att få pållarnas boxar mockade och maten fixad. Vonne, den lilla pärlan, hade redan fixat vattnet till "lillen och storan". Jag hade kvällsfodringen och var hemma straxt efter 21.





Nu ska jag sätta sprätt på lite mer slantar... Till apoteket och införskaffa lite sårsprutor, självhäftade vetFlex m.m...
Tar med min "självgående" plånbok,  han har inget val =D...

Ses senare?

Kommentarer
Postat av: Sara

Stackars Varre, hon hade nog rejält ont... Krama på henne ifrån mig!

2009-04-18 @ 21:32:58
Postat av: p,

usch, hovbölder är inge kul. kommer ihåg när marina hade det den helgen eja var borta.

2009-04-18 @ 22:30:57
URL: http://paullinas.blogg.se/
Postat av: Vonne

Längtar tills hon kan komma igång igen, inge roligt när inte ni kan hänga med ut:(

2009-04-20 @ 07:17:46
URL: http://vonnes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0