Idag...

...har jag jobbat som en slav, varit med bilen till verkstad, småtjafsat med Elin, mockat, burit vatten och gjort mat till pållarna... Vilken spännande dag va?! Skulle ha kvällsfodrat men jag överlät det till Rosie. Skulle ha ridit, men ack humöret var inte på topp...

Bilen: Livet suger mina vänner! Jag har ju en motorlampa som lyser och den fick jag ju nedslag på vid besiktningen för snart en månad sedan. Tog mig i kragen och ringde för att kolla om man kunde provsläcka lampan. När han iaf hade instrumenetet framme och inkopplat i bilen så körde han felsökningen. Denna felsökning resulterade i att han fann felet "Lambdasond 1".... Kommer att kosta omkr 2000-2500kr att få en ny... men det kommer inte hända innan den 22/6 så då har jag körförbud på lilla Blå igen.... Det är väl självaste f-n att jag aldrig gör något i hyggligt god tid...

(hittade detta om lambdasonder på Wikipedia)

En lambdasond är vanligtvis placerad i en förbränningsmotors grenrör och känner av syrehalten i avgaserna. Även kallad syresensor.

Själva värdet lambda avser -blandningen, viktmässigt. Eftersom den optimala luft/bränsle-blandningen varierar mellan olika bränslesorter är värdet normerat på så vis att 1,0 betyder optimal blandning. Ökas mängden luft i förhållande till bränslet (snålare blandning) är detta värde större än 1, för rikare blandning (mer bränsle) är värdet mindre än 1. Lambdasonden genererar själv en spänning mellan 0 och 1 volt i samband med den kemiska processen som uppstår mellan ädelmetallen i sonden och gaserna i avgaserna.

Lambdasonden är en viktig komponent i alla moderna bensinmotorer med elektronisk bränsleinsprutning. Signalen från sonden registreras av ett reglersystem som från denna information tar beslut om att öka eller minska bränsletillförsel. Den exaktare bränsle-luft-blandning som lambdasonden bidrar till är en förutsättning för att katalysatorn ska kunna jobba effektivt.

Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambdasond"



Ska lyssna med ytterligare en verkstad och höra om pris och tider.. Kanske kan jag ha bättre tur på annat ställe...
Just nu är jag mest förtvivlad och datorn är så förbannat seg att jag blir galen. Den håller på med nån uppdatering och har på 20minuter lyckats hämta hem 12%... Så det tar nog ett tag.
Gör en någorlunda tidig kväll istället.
CU ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0