Bilprovningen idag...

... Adress:
Hovslagarevägen 1
192 54, SOLLENTUNA



Det börjar ju fullkomlig strålande... Startar hemifrån vid ca 11.30... Det tog emot en aning, men inte så farligt då jag vred om nyckeln i tändningslåset... Hon staratde.. Puhh...

Kommer fram till


 och stänger AV motorn, går fram och registrerar att jag och den lilla blå nu infinner sig på besiktningsområdet i Sollentuna (adress enl ovan)... Klockan är 11.42 (märkligt vilket minne jag på detaljer ;))
Sitter och lurar lite i bilen... Sedan kommer jag plötsligt på... *gulp*... Kollade aldrig spolarvätskan... Shit... jag vet ju att dom kollar den OCH provsprutar rutan... Hmmm... och naturligtvis mina vänner... visst är det TOMT!!... Nåja... Jag kanske kan hitta lite vatten någonstans, jag inser att det är nog ingen ide att dra iväg till någon bensinmack, för rätt vad det är så är det ju min tur... Väljer att stanna kvar och bita i det sura äpplet... När jag suttit i ca 20 minuter ser jag registeringsnumret komma upp på displayen och jag ska till port nr 3... Men AJ ... ack, ack, ack... Bilen startar inte, batteriet har laddat ur. Jag springer som en hind in på kundtjänst och beskriver mitt problem.... Killen bakom disken han bara ler... -Taskigt batteri och lyssnat på radio?... Vad ska man svara?... Han lyckas få tag i killen som ska besikta min bil. Hämtar sedan "starthjälpen" och hjälper mig igång med bilen... Höjden av pinsamhetet... Ut kommer killen som ska besikta bilen min och frågar mig bara- vad gör du här om inte ens bilen startar?... Jag mumlar något, vevar upp rutan och svär över hur dum han verskar vara... det kommer aldrig att gå vägen det här...  och det gjorde det ju inte heller..  Det första han gör när han öppnar motorhuven är trycka ner oljestickan som stack upp ca 5 cm.. Slarvigt tyckte han, med tanke på att bilen nyss kommit från verkstad.... Han fick även äran att fylla spolarvätskan... men bara med vatten spriten fick jag hålla med själv.. Nu först lättade det och jag kunde känna att jag vågade fråga en massa dum-dumfrågor... Men ombesiktning blev det iaf. Motorlampan lyser och det får den absolut INTE göra, fick en lite anmärkning på att blinkers var "vita" och inte gula (som de ska vara), tydligen tappar själva lampan sin färg efter ett tag. Jag kan ärligt talat säga att vet inte om jag någonsin bytt blinkerslampor någon gång så det ska bli spännade ;) ...
Så nu måste jag in på verkstaden igen och köra en diagnos på motorlampan. Enl besiktningskillen kunde det vara så enkelt som att oljestickan var "boven" OM så var fallet så tyckte han att då kunde verkstaden få betala ombesiktningen(vilket aldrig lär hända). Jag ska iaf be dom släcka lampan igen och be dom bara kika på spjället om det har sotat igen - igen.

Jag avskyr bilprovningen!... och det är inte för att de ska kontrollera säkerhet eller utsläppsnivåerna på motordrivna fordon. Nej! det är för detta nervpirr... Kommer den att gå igenom... eller inte?... Hur dyrt kommer det att bli slutändan om den inte går igenom... Ombesiktning?... Kanske rent utav körförbud?...Det är detta nervpirr som är orsaken till att man råkar lyssna på radion i bilen med tändningen på när batteriet är kasst... att man pladdrar för mycket om sånt man inte har en blekaste aning om...Den ena frågan är absolut dummare än den andra. Lika pucko varje gång!

Jajaja... inom en månad ska jag visa upp den igen... Till dess ska den "Blå Faran" iaf få rulla på vägarna...
öNu ska jag kika på ESC...
CU ♥

Kommentarer
Postat av: Sara

Oj oj.... Det där lät ju inte så skoj:(! Men idag är de ju Varres födelsedag! Grattis lilla stumpan! Hela 16 år idag!!:) Och fräschare än någonsin;) Ses snart då! Nu ska jag dra igång och laga mat! Avis? Kram

2009-05-17 @ 07:35:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0