Utläst!

Åh... Nu har jag läst ut boken... Han (Dan Sumerel) har skrivit så många bra meningar i den, att jag snart får läsa om hela boken. Det är en lärobok i många avseenden. Nu ska jag byta bok med Yvonne och se vad den kan ge mig för infallsvinklar. Böckerna de handlar iaf om Horsemanship. Alla människor (hästmänniskor i vart fall) har någon form av förhållande till detta ord, på gott och ont. Men om man tänker bort cowboys och westernridning (som de flesta ändå förknippar detta ord med) och lägger till kunskap om hur hästen fungerar och varför den gör som den gör så tror jjag att de flesta hästmänniskor skulle leva i bättre samförstånd med sina hästar. Jag tror att jag läst 4 böcker i detta ämne och varit på 2 (eller 3?) clinics för John Ricketts (Varre var med mig på senaste).
Svårigheten är att man alltid måste tänka på varför jag gör något och vad jag vill uppnå med det jag gör. Att vara konsekvent (= absolut det svåraste) men inte mer konsekvent än att jag måste kunna göra någonting annorlunda om det jag förväntar mig ska hända får motsatt verkan eller helt uteblir. Men får inte glömma bort att vänta på "svar" eftersom hästen måste hinna ta till sig det man gör. Otålighet (min sämsta egenskap skulle jag tro) kan stå en dyrt när man har med hästar att göra. Jag får en nytändning varenda gång jag läser en bok som verkligen tilltalar mig (har ju läst de som inte gör det också). Det är svårt att inte blir överentusiastisk, ni vet "nu j***ar ska det hända grejor", vilket är den enda orsaken till att man glömmer att läsa av hur hästen reagerar. Lite mer lagom vore bäst för alla.

"Sträva först efter att förstå och sedan efter att bli förstådd"

Dan Sumerels sista meningar i boken...
"Var en av de förstående människorna du också. Din häst kommer att tacka dig, och det gör jag också. Och i takt med att din medvetenhet och förståelse ökar och förbättras kommer du att få ett starkare band till din häst. Det blir annorlunda mellan er. Andra kommer att se dig med din häst och säga att "du har gåvan" eller kalla det "magiskt". Men när du kommit så långt har du förstått att Hitta Magin betyder att det inte finns någon magi. Det är bara att du har lärt dig att förstå hur det otroliga och magnifika djur vi kallar hästen verkligen är. Och det blir aldrig bättre än så"


Kommentarer
Postat av: Susanne P

Någon har en gång sagt till mej att: hästmänniskor är de bästa hundmänniskorna.

Jag kan förstå det...

Kram

2010-07-16 @ 21:38:21
URL: http://www.susannep.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0