sommartider...

Sommartider…

Jag vet inte varför men jag sitter med lite ångest. Ångest över att släppa pållan på bete, ångest över att Gulle går på bete och är faktiskt rätt tjock.
Visserligen mest ”bukig”. Lite fettdepåer har han väl, men de är, tack-o-lov, inte värre än för snart 3 veckor sedan då han släpptes på betet.
Detta är första sommaren som Gulliver går på riktigt bete sedan han kom till oss och lika blir det med Varre.  
Jag tror att det är detta som gör att jag har lite ångest.  Jag är orolig för fång och andra betesrelaterade sjukdomar. Jag har hört om hästar som
aldrig tidigare haft fång men som plötsligen vid 15års ålder drabbas.

Hur gjorde man förr? Inte sjutton hörde man något om konstiga och mystiska sjukdomar. Man släppte på bete och allt var bara frid och fröjd… eller? 

…Dessa vidriga fästingar som bär på sjukdomar som «erlichia» och «borrelia».

Bara så sent som igår plockade jag bort en fästing på mig själv, ganska högt upp (om man säger så) på insidan av låret och det första 
jag tänkte på är vilka sjukdomar jag kan drabbas av.
Fyller de över huvudtaget någon funktion, dessa vidriga små parasiter?

…sedan har vi giftiga växter…

Stånds (Ragwort), fingerborgsblomma, fräken och örnbräken, sprängört och odört…  Vet man egentligen vad som finns på betesmarkerna?
Känner man igen dem om man skulle se dem? Jag är tveksam till om jag skulle klara det.

Sprängört och odört har giftigt rotsystem och de trivs i våtmarker och kan komma upp och torka i samband med dikning. 
Stånds är nog den mest luriga av dessa uppräknade. Giftet förökar sig i hästens kropp och angriper levern och det kan ta flera månader innan man kan se symtom. Typiska symptom är att hästen vacklar som om den var drogad, pressar huvudet mot väggen eller trycker det mot marken och tappar aptiten (källa: ridsport nr 15 2005).






http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/coniu/conimac.html


 

Om Fräken Equisetum ssp. (ssp, spp står för flera underarter) på eng. Horsetail (jag känner igen den under namnet "rävsvans") «länk» säger man i ridsports nr 15 2005 att;
“den kan ge akut B1-vitaminbrist med vinglighet, förhöjd puls och muskeldarrningar som följd. En häst som inte kommer under behandling dör i kramp.”
Om detta har inte jag hittat någon mer information. Det vi funnit om fräken är däremot att den används som medicinalväxt.  
I länken nedan återfinns Fräken som en giftig växt men inte att den ska vara dödlig. Vet inte riktigt vad man ska tro...

«Läs här» för mer information om giftiga växter.  Denna länk har inga bilder på växterna. Mitt tips är att söka på det latinska namnet  då är det lättare hitta bilder på den specifika växten.

Skulle någon ha fått i sig växter du misstänker vara giftiga, kan du alltid vända dig till Giftinformationscentralen.
Giftinformationscentralen nås genom det vanliga larmnumret 112, begär sedan Giftinfo.

 Nu ska jag sluta måla f-n på väggen. Våra hästar måste ju få vara lite hästar också. De pållar som redan befinner sig på "sommarlov" verkar ha det rätt mysigt.
På söndag kommer ytterligare ett gäng... Vincent, Berra o Gullan, Varre o Miramis . Kanske kommer de två islänningarna också. Jag får nog räkna med att utföra inspektion av Varre på behörigt avstånd. Hon kommer inte att vilja komma i närheten av mig första veckan :) Lika bra att inse det och låta henne få vara ledig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0