TV på förmiddan

Har just ingenting  för mig. Vaknade med huvudvärk och så har hela morgonen och förmiddagen sett ut. Såg på TV4 som hade temadag, tror jag, om övervikt och fettma.

Det är deprimerande, det är bara att konstatera. Vissa saker som de sa var att man måste acceptera sig, sin kropp som den är. Vilket för mig verkar bara helt orimligt. Att acceptera övervikt eller fettma och lära sig att tycka om sin  kropp får en ju inte att ta steget att verkligen ta tag i sina problem. Att aldrig söka den vård och expertis som man egentligen borde. De pratade om att man gömmer sig, det går till en gräns där man inte längre gick ut och visade sig bland folk. Där är det ju två ytterligheter som står mot varandra. Jag menar inte att man inte ska tycka om sig själv som person, för det måste man nog för att lyckas, men det gäller för vad man än väljer att göra. Men man kan ju inte säga att man måste lära sig tycka om sin kropp med övervikt/fettma. Då går man ju runt problemet... Eller??? Är det inte samma sak som att säga att det är ok att vara tjock? Jag menar inte att en person med övervikt eller fettma är mindre värd eller någonting sådant. Jag menar att om JAG tycker det är ok för mig själv att jag är tjock och det skulle jag aldrig klara nästa steg att gå ner i vikt. Jag anser själv att jag är lite väl mullig, men jag orkar inte ta tag i problemet. Men jag tillåter mig däremot inte att bli större och jag vägrar att gömma mig. Detta är naturligtvis som jag uppfattar saker ur min, alldelses egna, lilla syn på mig själv.
Kikar jag på mitt BMI så har jag övervikt (eller underlängd, som Katten Gustaf valt att uttrycka sig).


Lite info.
BMI står för body mass index och är ett mått på förhållandet mellan vikt och längd. Eftersom muskler väger mer än fett fungerar inte BMI för kroppsbyggare och vältränade personer. BMI fungerar heller inte på barn och ungdomar under 18 år och dessa hänvisas istället till ISOBMI som är en slags BMI-standard för barn.
Vill du kolla ditt BMI kan du gå in <<här>> där även jag hämtat förklaringen på BMI här ovan.
En enkel tabell ser ut så här...



och gissa vad jag ska göra nu??? JO... Jag ska äta lunch :)


Kommentarer
Postat av: Susanne P

Man ska ha en trivselvikt så man mår bra. Och det är ju så olika från person till person.

Kram & ha en bra kväll

2010-05-25 @ 20:05:21
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Sara

Jag är inte den som kan gömma sig bakom en lyktstolpe ☺ men bakom en större sten/alt mindre berg går bra, om jag nu måste. Förövrigt så håller jag med dig, vill inte gömma mig och vill inte till att bli större heller...

2010-05-26 @ 12:35:08
URL: http://vogelberga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0