Hemska människa...

Det stod morgonutsläpp på schemat i dag. Fixade till allt till pållarna medan  jag ändå var där. Sarahs hovslagare var på plats och vad finns det att säga om honom...  Vänta, jag tänker... Nej just det! absolut ingenting, bortsett ifrån att han måste ha glömt att ta sina tabletter idag.  Han kan inte vara helt frisk innanför pannbenet.
Jag sa till honom att byta yrke om han nu vantrivs så med sitt yrkesval. Det är när han är på så här dåligt humör som han verkar hästarna aningens för hårt, han är liksom någon annanstans i tanken. Idag sömstack han Lexus så att det började blöda, det är inte ok! Kastar verktygen runt sig för att jag vill ut med 5 hästar. Svär över att alltid vara ivägen, att alltid stå i drag i kalla stall att hästägarna inte finns tillgängliga, att det inte finns jodpax tillgängligt, att det inte finns en hovslagar/veterinärspilta i stallarna när man bygger för flera miljoner... Så vaninningt otrevig karl...Jag ska prata med Sarah om honom. När jag hade sagt till honom att byta yrke så svarade han bara med " att det kan du ge dig på, detta är mitt sista år som hovslagare"... Tack gode gud, blev min spontana tanke. Det är ju inte så att hovslagarna inte tar betalt för det dom gör. Att betala 1200kr för en verkning med skor som tar omkring 40 min (räknar man bort skorna så är det 1000kr för 40min) Så i runda slängar tar en hovslagare ca 1500kr i timmen... För mig är det en rätt bra timpenning. På notan anser jag att han redan räknat in slitaget på kroppen, att han inte kommer att klara jobba med detta tunga yrke ända till pensionen... Att inte hästägaren finns på plats är ju hans ansvar. Jag är alltod på plats (eller någon annan) då moin hovslagare kommer, dels för att jag vill vara med och för att han ber mig att vara med.
När man gör sitt yrkesval bör man ha det klart för sig vilket slit det är. Jag skulle inte klara av det. Jag tycker det räcker med att skruva i och ur brodd ;)
Alla kan ha en dålig dag, det vet väl jag om någon. Men jag anser att när man jobbar med djur och människor så får man inte ha en dålig dag, man måste vara "här och nu" annars kan det gå riktigt illa.

Nu ska jag umgås med Kepler en liten stund innan det är stall för gång nr två idag...


 


Kommentarer
Postat av: Vonne

Den karl har haft "en dålig dag" varje gång jag träffat honom, obehaglig att ha i stallet!

2011-02-12 @ 20:07:56
URL: http://vonnes.blogg.se/
Postat av: Sara

Tur jag har en BRA hovis! Han är alltid glad och får nästan alltid en kram. Han har skott mina hästar i 20 år och jag vet inte vad jag ska göra om han slutar. Han är så himla bra med hästarna. OCH han är billigast av alla hovslagare här i trakten. Jag har provat andra som både varit dryga och dyra,eller bara dryga eller bara dyra(och inte f-n har de skott bättre) men alltid "ramlat" tillbaka till Pelle.

Kram♥

2011-02-13 @ 16:14:05
URL: http://vogelberga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0