Lördagens händelser....

.... Morgonutsläppet med ös i stallet. Soligt och rätt trevligt väder. Höensilaget kom. Alla 42 balarna upp på loftet.
Han skulle ha kommit vid 9, vi skulel ha samling 8.30 (?) men hö-Micke var på plats redan 10 över 8 på morgonen. Detta gjorde att inte alla var på plats från början. Jag Vonne och Åsa var med och hade väl hunnit med 16 balar innan ytterligare 3 personer anslöt sig.
Alltså bara en som inte ställde upp fastän det var sagt att alla som ska ha av höensilaget ska vara på plats och ta emot... Efter detta äventyr droppade folket av och kvar blev Vonne, jag, Robert och Lena. det blev lite fika och mycket gapflabb åt alla makabra bilder man kan ta med dagens moderna telefoner...  Vonne frågade om jag inte mår dåligt av att se sådana bilder på mig själv... Jo, till viss del... Som när man inte kan se att de är omgjorda, de skulle kunna vara sanning... huuu.... Men kul hade vi :)
 
Vid 13-tiden drog Vonne Zandra och jag till Sadelmagasinet och kikade på sadlar. Jag skulle bara följa med som sällskap. Men hittade naturligtvis en (dressyr)sadel som jag hoppades skulle ligga bra på Varre ( den var skön att provsitta iaf). En Santa cruz 18'' och med vid bom... Tyvärr ingen cut back (vilket behövs för den manke som jag brukar kalla för hajfenan) dessutom var den svart... Men helt klart värd att testa ändå. Vonne och Zandra fick med sig 2 sadlar för provridning. Vi betalade panten á 100kr. Blev avlämnad hemma för ett snabbt ombyte till ridkläder. Upp till stallet, in med hästen och upp på ridbanan för att provrida sadeln. Och vad är det som händer?... Från det att Vonne sa "å vad skönt det var här i solen" och jag nästan ville ta av mig jackan till hagelstormen svepte över Rydbo tog det väl någonstans mellan 3-5 minuter.
Första hagelskuren övergick till regn - och det har man ju ridit i förr... det lugnade ner sig lite och vi fortsatte att rida. Zandra och jag lätt fuktade av hagel och regn ojade vi oss över att det bara var lånesadlar.  Sedan kom hagelskur nr 2... Aj, aj... stora hagel som gjorde ont när de träffade handen och för att inte tala om hur de kändes då de träffade låren... det måste ha gjort ont på hästarna också, för Varre blev väldigt ryckig och orolig. Vi beslutade att det var dags att avsluta dagens ridpass.
 
Jag tyckte faktiskt att sadeln låg riktigt bra. Jag fick en hand mellan manken och sadeln och den verkade inte ha gnussat pälsen något heller. Jag upplevde inte heller att det hade legat tyngre någonstans. Men Camilla var tveksam om den inte var aningens för tajt i bommen. Önskar så att jag hade haft båda mina Saror på plats för kunna hjälpa mig med den till synes hårfina detaljen (?). Camilla tyckte att jag skulle pruta ner den. Men jag blir tveksam till anledningen till varför jag ska pruta ner den. Antingen ligger den bra och man vill ha den. Om den inte ligger bra - varför pruta alls?
Jag ska provrida i den i dag - i morgon också för den delen, för att avgöra om den ligger bra eller inte. Självfallet vill jag köpa den så billigt jag bara kan, men jag vill inte pruta ner den för prutningens skull om den inte ligger bra, då avstår jag hellre.  Men OM jag upplever att den ligger bra ska jag kanske försöka få ner den i pris :)
 
Fast då börjar ju velpottan i mig sätta fart... Är det inte lika bra att jag köper mig en ny sadel?  så stor prisskillnad är det ju inte...
 
Hittade denna på sadelmagasinets hemsida... Pfiff Amaretto (med bom som man kan värma om)
 

http://www.sadelmagasinet.se/product.asp?product=40
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Vonne

Gå på magkänslan Anna, köp ingen sadel du inte är hundra på att du vill ha :) den på bilden är superfin! Men det var även den du har hemma på prov. Kram

2012-09-09 @ 19:47:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0