Tandläkar'n...

.... En liten update :)
 
Allt gick så tipp-toppen och så snabbt.
Han har i det närmaste en perfekt mun. Han kan ha haft aningen trångt i käken då kindtänderna skulle komma upp. Tandraderna (underkäken) är förskjutna med ett par mm. Allt hon gjorde var att fila på ett par tänder för att detta skulle få en chans att rätta till sig. Hon såg att han sliter jämt på samtliga tänder så även om det inte rättar till sig är det ingenting som kommer att ställa till besvär.
Inga bettskador, inga skav av av vassa kanter, ingen karies, inga vargtänder. Helt perfekt och Mercy uppförde sig perfekt. Även om det blev lite läskigt då han tappade balansen när han var drogad. Jag tog i allt jag hade för att han inte skulle lägga sig ner pladask - som om jag skulle orka hålla upp en häst på 600kg...
 
En unghäst i isisstallet kunde hon (vet.) dessvärre diagnostisera med perifer karies (pk).
Mer om detta och om övrig karies (och om övrig karies givetvis) läser du om « här »
Tipset hon kunde ge var att i största möjligaste mån återgå till den typ av grovfoder om hästen är uppvuxen på. I Denna hästs fall till hösilage. Det finns teorier om att munhålans pH sjunker vid byte av grovfoder, det står mer om det i länken.
Vet. berättade om en patient som hade allvarlig PK men där de bytte grovfoder och redan efter 8 månader kunde hon se en stor skillnad på att emaljen vuxit ut med tanden.
Alltså... Helt klart värt att kolla vad hästen vuxit upp på för typ av grovfodergiva då man skaffar ny pålle. Hö eller  hösiilage?
 
Men för att återgå till Mercy...
 
Jag ska däremot byta bett på vet inrådan...
1. De jag har är en stl för stora...
2. De jag har är enligt vet aningens för grova
 
Jag ska prova att rida på rakt bett och möjligen tredelat med fasta ringar och i syntet
Sådär ja... lite att leta efter och lite pengar att sätta sprätt på :)
 
Dessa hittade jag å Hööks hemsida...

D-ringsbett Anatomisk Horsepower®

229 Kr 
 

Eggbett Apple Mouth®

249 Kr 

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad ska han ha för strl på bettet? Nåt som jag fick med mig? :/
Skönt att han var fin i munnen :)
Och jag läste naturligtvis artikeln... intressant
Kram

2013-08-24 @ 18:06:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0