Krångligt...

... att anmäla sig som arbetslös till a-kassan.
Som om det skulle vara lättare bara för att maken råkar köra i egen regi och att mitt namn står med i handlingarna.
Nej du... det var fyra sidor till man skulle fylla i fastän jag aldrig uppburit någon som helst lön ur bolaget. Tog alla mina papper, maken och åkte in till a-kassan för att få hjälp. Trodde i min enfald att jag hade alla papper med mig, men det var fel... Det som saknades är lönegarantibeslutet från Länsstyrelsen. Det måste medfölja eftersom företaget jag haft min anställning på gått i konkurs. Det går bra att scanna och maila in så det underlättade ju faktiskt lite...
 
Men här kommer nu en lätt sammanfattning av vad som ska in till a-kassan ( egen erfarenhet)
- Arbetsgivarintyg
- Användaravtal Internetsskassan
- Anmälan om arbetslöshet
- Kopia av Lönegarantibeslutet B1 (om ftg i konkurs)
 
Om eget företag, delägare el. likn
+ Arbetsintyg för företagare/näringsidkare. Skall fyllas i även om man aldrig uppburit någon ersättning från företaget.
+ Ett intyg att man ger a-kassan fullmakt att inhämta upplysningar från Skatteverket.
 
Detta vara dagens sökajobbengagemang. Nu sitter jag och försöker få fason på CV och brev igen. Började om från början. Jag måste tänka Tydlighet, att rekryteraren snabbt hittar det som man frågar efter.
Måste hitta mina styrkor och vad jag kan tillföra.
Det borde vara lätt upptäcker jag när jag nu studerar mitt CV, men det är det faktiskt inte.
Jag har gjort så mycket och jag vet att jag är en uppskattad arbetskollega så varför är det svårt?
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Plikt trogen in i det sista kan du gott skriva ;)

Svar: haha... ja Sandra... någonting i stil med... "Plikttrogen löneadministatör med goda redovisningskunskaper" :D
☼ Anna ☼

2013-12-13 @ 12:32:58
Postat av: Mamma

Ja, det ska vara krångligt, men det löser sej snart för dej!!! Du är ju SÅ SNABB i BÅDE TANKE & HANDLANDE!!!!! KRAM hjärtat

2013-12-13 @ 13:50:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0