Fasa

... det värsta tänkbara som kan hända när man har häst är att det börjar brinna i stallet - när man inte är där...
Idag hände det i Islandshäststallet vägg-i-vägg med vårat stall. En lysrörsarmaturbörjade att brinna och jag undrar om det var som gjorde att det började att brinna... Åskan?
Islandshäststallet var tomt men alla hästarna i vårat stall var inne och det hade fullständig panik.och jag fattade inte varför till en början. Mercy stod uppbunden på stallgången och de andra hästarna kastade sig runt i sina boxar. Jag fick Mercy att lugna sig så pass att jag fick loss honom från linorna och skulle precis släppa in honom i sin box då jag såg att det brann. Jag var helt ensam i stallet och tappade nog fattningen helt... Vad gör man? Rädda,larma,släcka? Larma, rädda, släcka? släcka larma, rädda? larma, rädda, släcka? ... herregud jag kan ju det här.... Larmade brandkåren som snabbt kom på plats. Ulrika och Inger kom tillbaka från sin ridtur och släckte den del av armaturen som ramlat ner, detta medan jag hade 112 i telefonen.   Hemskt var det - riktigt hemskt!
Stackars Clas och Pia, nattvakt/ brandvakt och sedan börjar felsökning och trasslande med försäkringsbolag och renovering....:(
 
Alla hästarna mår iaf bra och sover ute i natt - detta enligt säkerhetsåtgärd utfärdat av räddningsledaren.
En repetitionskurs i brandskydd kanske? Så kanske inte paniken sköljer över mig om det, mot all förmodan, skulle inträffa någonting liknande igen...
 
 
Nattis....
 
 

Kommentarer
Postat av: Vonne

Riktigt läskigt! För man börjar genast tänka om det hänt när ingen var där? Skönt att det gick så bra som det gick. Kram

2013-06-11 @ 11:54:10
Postat av: Quila o Ronja

Men fy, så hemskt!! Skönt att ingen blev skadad. Det är säkert jättebra med repetion och repetion.....kan aldrig bli för mycket.
Än en gång......så härligt att alla levande, två och fyrbenta, mår bra
/Susanne

2013-06-12 @ 00:13:31
URL: http://quilaoronja.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0