Allmän uppdatering

Nu är det dags för lite uppdateringar om mina hästar - Visst!?
 
Mercy har kanske fått lite väl mycket vila... Flera dagar på raken faktiskt. Det har gjort att han verkar ha en nästintill orimlig överskottsenergi... Han är rädd för precis allt för närvarande. Pia hade ett fasligt sjå attt få honom med sig över gårdsplanen häromdagen. Vi beslutade att vi byter hage from nästa vecka så att det blir mer för pållarna att kika på och mer kontakt med de övriga hästarna. Sommarhagen där Mercy och Varre gått i några månader nu ligger lite mer avskilt.
Hagbye, fler hästar runt omkring lär innebära att Mercy kliver ur skorna lite titt som tätt. Jag får se till att hålla mig väl med Hasse  ;)
 
Varre har börjat tagga ner vad det gäller stora tunga maskiner - det är iaf min upplevelse. Förr kunde hon inte inte gå förbi en parkerad traktor utan att ögonvitorna syntes. Nu kan Clas åka förbi med traktor och släp då vi står på 5-6 meters avstånd och hon behåller sitt lugn någorlunda. Det känns ju bra. Hon har ju ändå hunnit bli 20 år :)
 
Varre känns lite stel i sin gamla kropp, men när hon väl sätter fart vill hon inte stanna och i galopperna kan hon t om vara svår att hålla när vi rider med sällskap. Hon är lite som jag - Full fart eller ingen fart alls.
Igår var red vi ut med Pia och Bella.
Jag upplever det som om Varre älskar att komma ut i skogen. Fastän jag litar inte riktigt på att hon har koll på sina ben i alla lägen. Hon marscherar nämligen i god takt även bland stockar, rötter och sten. Önskar att hon tog det lite lugnare över berghällarna men öronen är spetasde framåt och dit öronen pekar - dit ska vi.
Kanske är min oro obefogad, kanske hänger den ihop med att jag känner hur ont det skulle göra om vi halkar eller fastnar och inte kan ta oss därifrån. 
 
Tidigare i veckan fick jag ett brev från SLU som har ett pågående forskningsprojekt om vilka gener som påverkar om en häst utvecklas till en bra tävlingshäst.
Hästar födda 2006 eller senare vill de använda i sin studie och de vill ha tillstånd att använda de hårprov som togs vid fölregistreringen.
De ville förutom hårproverna även att jag skulle besvara en enkät som skulle vara ett komplement till den information som finns från unghästbedömningarna. Väldigt många frågor och en del är svåra att bedömma i skalan A-F.
Men jag hoppas att alla som fått brevet besvarar enkäten efter bästa förmåga och därmed ger SLU möjlighet att komma vidare i forskningen för förbättrad prestation (och hållbarhet ?) hos Svenskt varmblod SWB.
 
Hösten är här hörrni... Skrapade bilrutorna för första gången i torsdags - Brrr...
Om 3 månader byter vi året till 2014 och en jul innan dess... Hoppas att nästa år blir ett toppenår- vi bestämmer det!
 
Jag önskar att det är sommar,  jag önskar att min syss inte bor så långt bort... Att det finns en sjö att hämta tid och pengar ur... Tänk vad alla problem bara skulle försvinna.
 
En glad bild på syss o mig från vår hästsemester i somras :) ( foto Elin)

Kommentarer
Postat av: mamma

Fint foto på er.

2013-09-29 @ 15:55:12
Postat av: Sara

En sommar utan broms, blinningar och flugor vore inte fel... men det skulle innebära att det blir en aningens för kallt.
Den där sjön... säg till om du hittar den jag vill oxå plocka lite ur den :)

Kramen

2013-09-30 @ 07:21:20
URL: http://vogelberga.blogspot.se
Postat av: Vonne

Hoppas det ordnar sig med jobb! Sommaren var fantastisk men vad snabbt det blev höst, mörkt och kallt! Önskar mig också en sån sjö.. Kram

2013-09-30 @ 18:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0