backar bandet ett par dagar

precis då jag hade mockat Varres box färdigt och ställt ut Mercy på gången för att mocka hans box. Då kliver Hasse-hovis in genom dörrarna i Frösviksstallet.
Snacka om min förvåning, denna dag den 2 januari - jag hade glömt bort vilken dag han skulle komma :O
 
Nu blev det huvudbry... När blir det vinter egentligen? Ska Mercy få snösulor på? ska han ha 4-brodd?
-  ja... eller inte?
Nästa skoning 27 februari... Hinner det bli någon form av vinter till dess?
 
Jag bestämde att det blir nog vinter, fastän inte så lång...
MAO...
-snösulor på
-enbart traktbrodd, men med tåhål i skorna på fram - OM det ev kommer att behövas.
 
Hmm... Sitter just nu och funderar på om jag red? jag tror att jag minns rätt om jag säger att jag inte gjorde det.
Det blev lite stökigt med tid eftersom jag helt och hållet glömt av stackars hovis.
Men Mercy hade hunnit vara inne ett tag och jag hann med att putsa ren fötterna på honom.
 
Dagen efter, dvs den 3 januari, Red Elise, Pia och jag ut det som jag kallar för grisrundan (frösviksvägen- "trätekvägen"-Röskärsvägen och tillbaka på Frösviksvägen). Det hann bli nästan mörkt då vi kom iväg och det var beckmörkt då vi kom tillbaka. Vägarna var mjuka efter allt regnande så bitvis kunde vi hålla ett skapligt tempo.
 
Mercy lotsade jag runt på ridbanan. Träns, benskydd och lindor bak var allt han fick på sig.
Fick tokspelet då en isis kom och gjorde oss sällskap. Men inga krumma språng mer än då han hamnade i korsgalopp och skulle "byta" med bakbenen. Tänk att han måste byta galopp så högt ovan mark...
 Efter detta tokspel kom han loss även i huvudet och kunde slutligen slappna av, ta ut lite mer av steget i trav, sänkte huvudet och frustade - då kände jag att det var dags att avsluta passet. Det är ju det där avslappnade tillståndet jag vill åt. 
Minns att jag var väldigt nöjd över hästeriet denna dag :)
 
Vi hade en dag även igår - den 4 januari.
Just denna dag kommer inte att gå till historien som den mest effektiva dagen.  Jag vet inte vad jag pysslade med i stallet mellan kl 15 och 17... Allt jag hade hunnit göra vara att ta in hästarna, mockat Varres box och påbörjat mockningen av Mercys box. 
Hästarna sanerade jag fria från lera i vanlig ordning även om man kanske inte bör stryka någon av dem med vita handskar eller klappa dem så där som en del hästfolk gör. Då ser de närmast ut som om mina små juveler brinner...
För hur mycket jag än borstar och borstar och ryktar får jag inte bort det där fina dammet ur pälsarna på dem. Hur gör ni för att ha dammfria hästar? 
Mina pällar har fått nya smeknamn... D1 & D2... vilket står för Dammråtta 1 ( Varre) och Dammråtta 2 ( Mercy)
 
Idag ska jag hitta på nåt, vara mer effektiv än igår. Men jag vet inte riktigt än med vad.
Det vore lite skoj att sätta upp några små hinder på ridbanan (som egentligen var planerat i fredags, men vi ombestämde oss :O ) .
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0