Programridning 7/6

Programridning för Jennifer Värjö idag. Vilken toppentjej!. Jennifer är Domare upp till Msv  (om jag fattat rätt) och hon är urgullig med sitt enorma lugn som hon verkligen för över till på ryttaren. Hon inger ett enormt förtroende.

Det första jag fick göra var att presentera OSS (mig och Varre), vad vi gjort tidigare, vad Varre gjort innan mig och vad jag gjort innan Varre... Dvs inte så mycket :)

Jennifer är en väldigt öppen person som frågar hur JAG vill lägga upp träningstillfället. Mina medvetna brister mm (våra svårigheter).

Jag ville verkligen fokusera på programridningen av LB.2 2003, trots att jag egentligen valt ett helt galet för svårt program med tanke på vår gemensamma utveckling, vilket jag berättade för henne.
Jag har ju valt ett program som är lätt för mig att minnas. Men då jag ridit detta några gånger inser jag att svårigheten inte ligger i att minnas programmet. Svårigheten ligger i att ha en rakriktad häst som är mjuk och lösgjord på raka linjer, som "spårar".

Först red jag igenom programmet på det sätt jag tränat att presentera det. Det gick ju "sådär" (lindrigt sagt). Det är efter detta som det "magiska" sker. Jag fick nya infallsvinklar, nytt sätt att fokusera på. Vips så var Varre bara så genomfin i travarbetet. Genom sätet, skänkel in i handen. Det gör inte så mycket att hon går bakom lodplan med huvudet i korta stunder, bara hon inte blir kvar där. För att hitta min sits, mitt lodplan så beskrev hon att jag skulle tänka mig att lätt luta mig bakåt mot ett träd, slappna av och vara lätt i handen.

Efter detta fick jag rida programmet igen, med denna nya medvetenhet och vilken skillnad det blev! Ända till vi kom till ögonblicken efter galopperna som i sig är ett alldeles eget kapitel ;)
Katarina som var protokollförare filmade lite (eller ganska mycket :) ) men jag är lite villrådig om jag ska lägga  upp denna film i denna dator eller inte, eftersom inte heller denna dator är helt 100.

Väldigt springig efter galopperna men fick tipset om att rida många övergångar och att aldrig bli "tråkig" (hur lätt är det??) Varre är dessutom känslig i munnen så att fokusera på en mycket lättare hand är en av mina absolut svåraste uppgifter då hon blir stark. Några av Varres "koder" har jag knäckt så jag ska nog lyckas med denna också :)

Dunder och supertack till Vonne och Zandra att jag fick låna er trailer. Då min nu ska plockas ner för att sedan sättas ihop igen.

Slutligen Jennifers kommentarer från protokollet:
"Trevlig häst med god takt bitvis. Stärk (?) mjukhet i lösgjordheten och spårningen ytterligare. Blir lite osäker i galoppen idag"

Så himla nöjd med min Varre idag :)

Kommentarer
Postat av: Vonne

Det är härligt med "aha" upplevelser, Skönt att känna sig nöjd. Grattis!

2010-06-08 @ 07:25:44
URL: http://vonnes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0