Juldagen...

... som jag helst vill sudda ut...
 
Vaknade till straxt innan Pia ringde och sa att Mercy förmodligen har kolik...
Ingenting våldsamt, men han legat ner då hon kom på morgonen och han hade inte visat sig vara så glupsk över sitt morgonhö som han brukar.
Ingen temp, och normala slemhinnor, boxen var inte rörig. Varre behövde få komma ut för sin morgontoalett så de släppte ut även Mercy i sjukhagen.
Då jag kom skrotade han runt i hagen, verkade inte medtagen på något sätt. Så jag liksom blåste av det där med kolik.
Började att mocka Varres box och gick sedan ut med lunchhö som de båda hästarna visade stort intresse för.
Bara det att Mercy la sig ner - men han fortsatte att äta. Då bestämde jag mig för att promenera honom. 
Gick in i stallet och han ropa och skrek efter sällskap gick runt, runt och bajsade lite.
Fick kontakt med jourhavande vet och vi kom överens om att avvakta då han inte verkade medtagen på något sätt.
Gick en promenad igen  och tog sedan in Varre som sällskap. Då la han sig ner som om han behövde vila.
Inte en enda gång som han förrsökte rulla sig. Fortfarande ingen temp, alldeles normala slemhinnor. 
Efter lite vila reste han sig upp och började äta med god aptit. Han drack 2 liter betforvatten och jag ringde till vet igen och meddelade resultatet.
 
Men då klockan närmade sig 20 så visade han på koliksymptom igen även om de var ytterst lindriga. Fortfarande ingen temp, normal puls och fina sleminnor - ytterst märkligt. Ringde till vet och bad henne att komma ut då det varit så segdraget.
 
Vet kom vid ca 23.30 och då verkade Mercy inte särskilt medtagen av någon kolik. Men han var inte sitt vanliga jag...
Han undersökte både bak och fram. Men utan några tydliga "fynd"
Han fick kramplösande för magen som skulle ha effekt fram till ca 06:00.
Efter undersökning hade jag koll på honom en gång i timmen hela natten.
På frågan om när jag kunde börja ge honom grovfoder igen svarade hon - när han verkar vara som vanligt igen...
 
När klockan var 05:30 kunde jag konstatera att han stått upp i två timmar, druckit vatten ur hinken och ca 3 liter betforvatten. Han hade kissat och bajsat två gånger. Han verkade lugn, fortfarande feberfri med fin andning och fina slemhinnor. Så klockan 06 bestämde jag mig för att åka hem för att få några timmars sömn.
Jag skrev en rapport och en liten information till Pia.
Detta var juldagen...
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0