Ont, det gör ont, det gör ont...

... Jag ska inte sjunga den så där klämkäckt som Lena Ph...
 
Det hände en olycka i stallet idag. Islandshäststallets ena hästägare var ute på en ridtur med sin sons sambo -Amelie , som fö är samma Amelie som är dotter till en gammal kompis.
Lik mor sin är hon - det vill jag lova. En exakt kopia av Tessan i yngre dar...
Nu var det dessvärre så att Frida fastnade med foten (skosnörningen?) i en vägbom och bröt benet. Utryckningen Pia, jag och Johanna fick göra var att ta oss ändå bort till Ådalen-Ellboda för att hjälpa Amelie med hästarna och vara ett stöd för Frida till ambulansen kom på plats. Senare kom även Julia som red hem tillsammans med Amelie.
 
Underbenets skena var utan tvivel av, men Frida låg helt stilla och hade fullt fokus hela tiden  - ända till ambulanspersonalen kom. när hon kände tryggheten kunde hon tillåta sig själv att släppa kontrollen och bli omhändertagen. En infart sattes i armen, hon drogades med starkt smärtstillande för att kunna fixera benet inför förflyttningen in i ambulansen. Stackars, stackars Frida. Hela sommaren, hela semestern är förstörd.
Stackars, stackars Amelie.
 
Frågan är om Frida klarat sig undan om hon haft ridstövel eller iaf en sko utan snörning (jodphurs) på foten?
Jag tror det.
Det är så himla små marginaler, man måste tänka säkerhet hela, hela tiden... Hjälm, väst ordentliga ridskor på fötterna, handskar på händerna - alltid, inte linda ledrep runt handen...
Hur reagerar hästar? Om man alltid tänker "flykt" så har man lättare att förstå att man faktisk kan bli översprungen av en rädd häst, eller att den kommer att försöka dra sig loss om den känner sig hotad av att sitta fast.
 
Ja, vad säger ni, visst händer det grejor hela tiden fast det är ju inte alltid så skojsiga saker som händer.
Eva-Lisa som fick en hjärnblödning i våras då hon skulle hoppträna på ridbanan, branden för några veckor sedan och nu detta...  Fy, läskigt och nu får det lov att räcka!
 
... Det var den kvällen... Pia, Clas och Christian höll på med hö och fick helt abrupt avbryta, jag skulle mocka men fick avbryta. Väl tillbaka vid stallet, var Pia tvungen att åka och hämta den andra sonen vid Kulla.
Jag lastade då ur en hövagn så att inte arbetet behövde stå längre än nödvändigt, det fanns ju fler vagnar som skulle lastas in på höskullen. Pia kom tillbaka, tog den andra hövagnen medan jag ägnade mig åt mocking.
Vi avslutade hövagnarna och nu är allt torrt hö inne! Nu står UFO-äggen kvar på åkrarna till de ska åka till dit de ska.
Vi plockade in alla hästarna och då vi kom till Varre och Mercys hage upptäckte vi att vattnet stått och runnit bra länge. det var stora djupa vattendrag efter allt vatten - det var inte bra...Troligtvis är det någon av Pias hästar som lekt med kranen, kliat sig eller nåt. Pia VET att hon stängde av den.
När nu klockan vart efter 20 då hästarna kom in orkade jag inte med att borsta och göra iordning en häst för longering. Vi fodrade,  sa god natt och åkte hem.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0