Balansboll...

Jo visst... en sådan köpte jag idag. Elin tog genast på sig rollen som min PT.
Letade upp en websida som var rätt pedagogisk, om man nu bortser från att alla muskler benämns på latin... Lite gissningslek blir det...
Jobbigt var det iaf.
Anledningen till detta bollköp är en bok jag köpte för några veckor sedan. "Spänst & harmoni i ryttarens sits".
Inser att jag verkligen är i behov av att träna balansen och bli mer liksidig i framförallt min ridning. Hållingen är ju A och O inte enbart för ryttaren.

Hur som helst så är det nu därför jag skaffat denna boll.
Bilder på hur JAg gör dessa övningar kommer aldrig att visas här, så ,mycket kan jag ju säga...

Men här är lite ur det materiel vi hittade på (http://www.balansboll.nu/ovningar/)



En till synes enkel men mycket effektiv övning som tränar bålstabiliteten. Om du är svag i bålen så orkar du inte sitta mer än någon minut med god hållning. Det posturla svajet förstärks genom bollen och du måste hela tiden kompensera med mag och ryggmusklerna.

Utförande
Sitt uppe på bollen med fötterna i golvet. Kontrollera gärna att du har god hållning och neutral rygg om du har en spegel i närheten.

Lättare
* Placera fötterna brett isär.
* Stöd med händerna mot bollens sidor.
* Stabilisera bollen genom att sätta den mot en vägg, eller lägga en mjuk matta under.

Svårare
* Tätt ihop med fötterna
* Håll händerna närmare kroppen
* Blunda
* Kasta en boll eller jonglera samtidigt som du balanserar.

Enkel balansövning som kan vara nog så svår om man har problem med balansen. Genom att röra fötterna flyttas tynngdpunkten och kroppen måste hela tiden göra justeringar för att behålla balansen.

Startposition
Sitt på bollen med bägge fötterna på golvet. Knä och höftled i 90 grader, ryggen rak med lätt svank.

Genomförande
1. Lyft ena knät så långt upp du kan.
2. Håll kvar och hitta balansen.
3. Sänk sakta ner foten till marken
4. Upprepa med andra benet.

Tänk på
* Ha god hållning. 
* Utför rörelsen långsamt och se till att behålla stabilitetn hela vägen.

Svårare
* Håll kvar knät i övre läget och rulla bollen fram och tillbaka med hjälp av den stödjande foten.
* Sätt en mindre boll under den stödjande foten för att öka instabiliteten
* Rotera överkroppen och för ena armbågen till motsatta sidans knä.

Gjorde några andra övingar och sedan vilade jag en stund på soffan... Inte trötta ut sig för mycket, jag har ju faktiskt semester :)

jaja.. ska inte trötta ut er...
Ses senare :)


Kommentarer
Postat av: Vonne

Åh vad synd! Jag skulle nästan kunna betala för att se detta ;)

2009-07-13 @ 22:22:25
URL: http://vonnes.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag håller med Vonne där... skulle du inte kunna tänka dig att förlänga mitt liv med ett gott skratt...? :D snälla snälla snälla nynnar

2009-07-14 @ 18:27:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0