blixt o dunder

Jösses vilket vackert skådespel himlen hade igår kväll/natt.
Elin och Fabbe satt ute på baksidans altan och beundrade det hela.

Jag satt och kurade ihop mig i soffan. Jag har en blandad känsla för det här med med blixt och åsk-oväder. Samtidigt som det är enormt häftig att se så blir jag lite skrämd. Men det är inte så illa att jag sätter mig med packade väskor, fullt påklädd nära ytterdörren. Men jag räknar sekunder.

Blixtar. Bild: jari Kostet

Avståndet till blixtnedslaget kan bestämmas genom att räkna sekunder från det att blixten syns tills mullret börjar. Genom att dividera antalet sekunder med tre, får man avtåndet i kilometer till blixtnedslaget.


Min ena moster är paniskt rädd för blixt och åska. Tänkte på henne igår då det var som värst. För vad kan man göra?
Vädret är ju otämjbart. Det känns som om det bara finns ett sätt att hantera det på och det är att "gilla läget" men hur säger man det till någon som faktiskt tror att hon ska dö? 
(Hittade denna häftiga bild på www.luontoon.fi bilden är tagen av Jari Kostet )


Är du rädd för åskan?
Räknar du sekunder?


Kommentarer
Postat av: Sara

Räknar alltid sekunder, men som det geni jag är dividerar jag det inte för då kommer den ju närmare... eller?? ;D



// Sara!!

2010-08-08 @ 15:53:53
URL: http://vogelberga.blogspot.com
Postat av: Moa.v

kol bild;P men det var riktikt läskit :S

2010-08-08 @ 19:19:50
Postat av: Vonne

Sonen var så rädd att han skakade i hela kroppen.

2010-08-08 @ 22:11:37
URL: http://vonnes.blogg.se/
Postat av: Moa.v

va??? :/

2010-08-08 @ 23:04:51
Postat av: Susanne P

Det är med en skräckblandad förtjusning som jag upplever ett riktigt åskoväder. Och räknar det gör man ju självklart, fast nu vet jag inte vad det är man räknar....blixt 1, 2, 3 muller är det då kilometrar bort, eller?? Men räkanar, det gör jag!

Kram

2010-08-08 @ 23:26:44
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Daniel

Ett vackert spektakel.



Men håller meh helst inomhus och bevittnar det under skyddad tak... eller bil! ;)

2010-08-09 @ 14:58:51
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0