Tävlingsdebut rapport :)

Södertälje 28/2 LB2...
Hu jeda mig... men nu är det gjort. Inte utan att jag är lite stolt över mig själv. Det här med tävling skulle jag för ett halvår sedan bara fnysa åt. Jag skulle väl aldrig kommit på tanken. Men så den där helgen med Rebecca och ett gäng andra galna "tanter" började jag att förändras... Ville jag ha en ridbar häst oavsett till vad hon ska användas till så vill jag ju ha en häst som lyssnar och väntar på det jag vill att hon ska göra, då krävs det faktiskt konsekvens och träning. Detta var faktiskt starten till det jag idag upplevt (genom en resa på KM),  min första lokala tävlingsstart med Varre.

Om jag var nervös...Inte till en början. Mest fokuserad och aningens lätt oroad över att vi kom iväg lite senare än jag hade kalkylerat med. Men det rörde sig om 10minuter.

Jag hade tre(!!!) groom med mig. Emellie som trotsade sin trötthet och följde med, Zandra och Malin.

Varre har varit helt fantastisk. Vaken och med och lite tittig, tittigheten är ok om det går över fort, vilket det gjorde. Så himla snäll! Kliver in i transporten, går ur den med ett lugn värdigt den dam hon är (nyfrissad och lagd i håret och allt)... Hon kände nog hur snygg hon var ;)... Hon verkade veta hur man gör en entré.
Min nervositet börjades att knoppas då vi lastade ur... För att på framridningen börja spricka och då jag hörde mitt namn ropas upp, att jag skulle till collectingring, vara i full blom (läs skräckslagen).
Framridningen var stel. Jag kom aldrig till ridning. Jag försökte verkligen göra som Emellie sa. Tempoväxlingar, volter, galopper, halvhalter, halvhalter och åter halvhalter... Rebecca dök sedan upp och sa åt mig att göra samma saker. Det kändes tryggt att hon kom, men jag tror inte att jag red något bättre.
I collectingring, kunde jag faktiskt rida henne i galopp på väldigt liten volt i båda varven och då red jag verkligen. Kan ju inte gärna ge mig över staketet in på tävlingsbanan där ett annat ekipage höll på att rida sitt program. Så det vara bara att klämma ihop och rida på. Hon var absolut finast i collectingring. Varför rider jag inte alltid så?

Själva programdelen är väl inte så himla mycket att orda om. Varre över tygeln, går emot och slår sig fri med huvudet genom i stort sett hela programmet. Taktinslag i skritten, fattade fel galopp då det skulle varit vänsterfattning vid "F" m.m.  Allt detta är enbart ryttarfel. Självklart påverkade jag Varre med min stress.
Men jag är trots detta så himla nöjd över vad vi åstadkommit idag. Jag har inte kräkts, svimmat eller ridit fel väg Detta var mina mål. Att jag sedan bara kammade hem 4or, 5or och en trea är skitsamma. Totala poängen för oss idag blev 135 (45%). Fick faktiskt riktigt bra och användbara kommentarer. Dessa ska jag jobba vidare på och Rebecca ska få en inramad kopia :D...
Nästa start för mig och Varre är planerad till den 4/4 ...OM vi kommer med ;)
Lite nyfiken på om det blir någon mer än Annika, jag, Emma och Linda... Jag får väl kolla startfältet med lite jämna mellanrum.
Nu ska Malin och jag åka och handla mat till lilla Peppar (hennes lilla igelkott) och sedan hämta Elin.
Ciao!


Kommentarer
Postat av: Nettan

Anna, jag blir glad i hela kroppen när jag läser om din första lokala tävling, och kan föreställa mig hur du kände dig inombords med nervositet o allt. Jag tycker ni är toppen! Samtidigt blir jag orolig...är det tantlägret som är startskottet...Jenny L tycker nämligen att jag o Dilba ska vara med på nästa...bara tanken på det gör mig illamående ;-) kram på dig!

2010-03-01 @ 09:51:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0