Tisdagsträning för Rebecca...

 ... och minsann... Det var MIN tur idag :)
Jag ska inte vara dum och klaga över att jag inte fick rida förra tisdagen. Jag kan inte bara prioritera min egen ridning... och kanske det gjorde Varre gott att få en vecka med lite lugnare träning med bara uteridning på travbanan och runt "slingan".

Igår blev det galopparbete. Uj! så svårt det var att vara tydlig i mina hjälper och att få in tajming då vi skulle rida ur 15m volten, snett igenom och länga sprången. Eller bara fortsätta rakt fram. Hon är hur fin som helst i volterna (då vi väl fick rätt galopp ;)) men jag "glömmer bort" att behålla kontrollen, göra förhållningar och vara tydlig då vi rider ur dem. Hon blir så stark och vill bara dra på och jag förkommer henne inte som jag ska. Det gick mycket bättre då jag blev medveten om vari problemet låg, tänka att man inte förstår det själv? Det är detta jag måste jobba vidare på och det MYCKET!!! Men vips så var det som om hon fattade vad jag ville få ut av övningen och hon blev verkligen jättefin till slutet av lektionen.

Av hennes ojämnhet kunde Rebecca inte så någonting. Märkligt! Men Rebecca kommer till oss ändå idag.
Det skadar inte att få henne genomgången så här några veckor innan tävlingsdebuten (på lokal nivå) :)

Galopperna är hennes bästa gångart fn... Kanske inte så mycket stegmässigt som taktmässigt och jag kommer bättre till ridning. Efter galopperna så är hon mycket mer behaglig och bärig att rida i samtliga gångarter.
Läste någonstans att en del hästar värmer upp bäst med galopparbete, medan andra gör det i skritt och en del i trav. Det verkar iaf stämma in på Varre.

Hur som helst är jag mycket nöjd med gårdagens träning. Varre verkade också rätt nöjd efter detta pass. Innan vi styrde kosan hemåt stod vi och mös tillsammans på parkeringen utanför ridhuset. Då jag strök med händerna över hennes ögon, sänkte hon huvudet och tryckte in det i mina händer, det var nog hemskt skönt :)

Hemma-hemma var jag inte förrän 22.15.

Kommentarer
Postat av: Vonne

Gud vad skönt att Rebecka inte tyckte hon var ojämn, inbillar vi oss? ;)

2010-02-10 @ 11:19:37
URL: http://vonnes.blogg.se/
Postat av: Vonne

Låna hö av mig om du behöver <3

2010-02-10 @ 11:21:21
URL: http://vonnes.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack Vonne :)



Nej, vi har inte inbillat oss. Hon har varit ojämn. Men hon kanske sträckt sig och det läkt ut eller nåt... Jag har masserat och strechat henne, nån nytta med det hela kan det ju ha varit ;)

//Anna

2010-02-10 @ 11:47:44
Postat av: Eva

Åh, det låter jättemysigt det där. Blir också sugen på att rida. Men, jag tror jag spar det tills snön börjar försvinna :-)

Kram,

Eva

2010-02-10 @ 18:22:59
URL: http://detspokar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0