Uppdatering

En hel vecka har nu gått igen :O

Fick akut ont i ryggen i söndags då vi kom hem från Isabell-träningen på Boo. Jag har inte kunnat böja mig framåt och än mindre rida på en vecka. Jag har varit hos min naprapat och fått ryggen tillrättalagd och ska dit igen på tisdag. Det jävla spånet jag köpte fick Elin hjälpa mig att bära in i torsdags, tungt som fan, men jag klarade inte av att lyfta någonting.

 
Träningen lördag och söndag för Isabell gick verkligen super för Elin och Mercy.
Isabell tyckte att han kändes lite obalanserad, så träningen just nu går ut på att han ska hitta sin egen balans och att Elin gör så lite som möjligt för att hjälpa honom. För mycket stöd och hjälp att hålla balansen nu kan göra det svårare i utbildningen längre fram. Målet är en självbärande häst. Hon förklarade det väldigt pedagogiskt och jag klarar inte riktigt att återge exakt hur hon sa det.  Men om man längre fram ska utbilda hästen i att göra svårare rörelser blir det komplicerat om man dessutom ska hjälpa hästen att balansera sig.

Hästen söker alltid sin balans, om man gör så lite som möjligt kommer hästen själv att hitta sin balans.
Visst låter det enkelt?
Men det ska gudarna veta att det är det inte, man vill så gärna vara där och hjälpa till, eftersom man som människa och ryttare också ständigt söker sin balans.

Mercy var väldigt spänd på lördagen men lyckades slappna av till slut och det härliga på söndagen var att Elin kunde fortsätta där hon slutade på lördagen. detta trots att Mercy slet sig vid lastningen, kastade sig baklänges ut och satte sig på rumpan utanför trailern. han fick mindre skrapsår båda hasorna och skrapade upp ett gammalt märke på rumpan. Grimman gick sönder, men han verkade inte alls särskilt uppjagad. fick in honom i stallet, satte på honom Varres lädergrimma och lastade igen, utan dramascener, han gick på med detsamma.

Från lördagen... (långt och kan tyckas lite trist för den som inte är intresserad av hästar ;) )
 

Söndagen (ännu längre ;)  )





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0