Ryggstretchen...

Som vanligt... När jag väl behöver en bild som ska beskriva det man menar så hittar jag ingen. Är det inte rätt märkligt?
Det är ändå en rätt vanlig och okomplicerad stretch och alla hästmänniskor har säkert utfört den någon gång...

Jag har alltså konstruerat en egen bild och fått göra en "2Do"... Inte det lättaste men ett gott försök är det ändå, så mycket får ni ändå ge mig *haha*.




Stå bakom hästen och sätt tummarna (med stöd av de övriga fingrarna), ovanför bärbensknölarna på var sida. Pressa och dra mothårs längs ländkotorna uppåt .Hästen ska skjuta rygg genom att vinkla in bäckenet under sig. Det ser ut som om hästen "kniiiper" med rumpmusklerna. Ryggmusklerna stretchas.


En varning dock!
Har du en "kicker" eller om du inte är säker på om hästen sparkas ska du inte göra denna stretch. Säkerheten först!

Ett stretchalternativ till bilden ovan.
Här är det  är mestadels bröstryggen som blir stretchad (bilden nedan).
Stå vid sidan av hästen och placera dina fingertoppar mitt under magen på hästen. Tryck uppåt. Hästen ska höja ryggen några centimeter. Det kan vara svårt att se själv så be någon kolla om hästen höjer ryggen. 

Prova dig fram det är faktiskt både intressant och roligt. Dessutom kan det hjålpa till att förbygga skador.
Kom ihåg att aldrig stretcha kalla muskler!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0