Gupp, gupp, guppeligupp...

... Om måndagens ridning med Varre var en härlig och uppfrisakande tur, så var gårdagens destomer att vara på helspänn men ändå avslappnad.
Igår red jag den sk "grisrundan" på Mercy i  sällskap av Elise och Harm.
Kanske aningens dumdristigt...  eller nej egentligen inte, han måste ju vänja sig vid allt.
Fick möte möte med Pia som arit och hämtat något av barnen vid bussen. Även om hon körde extremt försiktigt fick Mercy ett smärre anfall. Ner på den rätt så geggiga åkern i några krumma språng. Väl uppe på vägen fick möte igen. Valde då att gå ut på åkern och stå precis i kanten då åkern låg aningens lägre än vägen. Han stod alldeles stilla då bilen passerade. Men då vi skulle upp på vägen igen snubblae Harm på den lilla uppförslutan och det lilla framkallade lite småbockningar hos Mercy.
 
När vi väl tagit oss ända fram till "Trätekvägen" skrämde vi slag på minst två älgar så att brakade i skogsbrynet. Elise såg hur de rörde sig bort från oss. Givetvis utlöste detta bockningar och en väldigt spänd häst. 
Han lgnade ner sig efter en evighet kändes det som, men det var nog bara 5 minuter :)
 
Nästan hemma blir uppåkta av en bil så väljer att gå in på den lilla parkeringen straxt innan 50-skylten. 
Herre min je som han bockade då vi skulle ta oss ner till vägen igen. Tappade stigbygeln och fick upp huvudet så att dumheterna kunde sluta. 
Sedan kom de... Tre bilar på rad... Alla från Islandshäststallet. De såg vilken häst jag satt på misstänker jag för Carina stannade och lät oss gå förbi, de två andra smög så försiktigt fram att man knappt märkte att de rörde sig framåt. Nog var han på tårna den unge Mercy, men han hade väl vid detta laget gjort slut på dagens ranson av bockningar för sedan blev det inga fler :)
 
Tack snälla Elise som fick mig upp i sadeln igen. Även om det bara blev en skrittrunda i ca en timme var det guld värt.
Efter Elise förslag "ta Mercy om vi ändå bara ska skritta" peppade jag mig själv genom att höra Vonne klinga "Gört bara" .
Glad, stolt och väldigt nöjd över dagens äventyr fuskade jag av leran från Varre som fick vila,
Klockan var straxt efter 20 då vi kom tillbaka från vår lilla ridtur och det som återstod var mockning av Mercys box och kvällsfodringen. Lämnade stallet vid 21-tiden.
 

Kommentarer
Postat av: Vonne

Bra där Anna! Skönt för dig att faktiskt få känna att du fixar hans krumbukter :) Heja heja!

2014-01-08 @ 08:37:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0